Demokrati pågår

En workshop för barn inom satsningen Demokratin 100 år.

Forum för levande historia gör sin andra produktion för målgruppen skolelever i årskurs 4-6.  Temat är filosofiska samtal och att träna demokratiska sätt att prata med varandra. Dessutom görs utställningen för ströbesökare och handlar om mänskliga rättigheter och demokrati. Spelreglerna är klara: alla har en röst, alla har samma värde och alla ska kunna delta. Men hur formger man för både aktivitet och vila, och scenografi som framanar demokratiska samtal? Och ströbesökarna då?

utstallningar_demokratipågår_barn pratar_570

Aktiviteter ska varvas med samtal. Att röra sig i lokalen och inte bara sitta stilla, hur formger vi för det?

Det pedagogiska upplägget måste synka med formen i rummet. Vi tänkte på hur barnen skulle röra sig och förhålla sig i rummet när de fått sina uppgifter och spelmoment, och studerade hur de agerade i den föregående utställningen.

För att skapa lugn och ro för små gruppers samtal, byggde vi upp en taktil avskärmande hörna för varje grupp. Visuell avgränsning och en egen mysig plats är viktigt för att skapa en trygg samtalsmiljö. Vi tog hänsyn till allas olika förutsättningar för koncentration, kunskap om lärstilar och hur vi kan stötta med hjälp av formgivning.

För att sen samlas i stor grupp och redovisa och lyssna, krävs nåt annat. Efter research och med egna erfarenheter av gruppaktiviteter då alla ska komma till tals, gjorde vi en

prioritering att utställningen ska kunna forma en enda stor grupp av sittplatser, där alla kan se varandra, och måste kunna rymma en eller flera rullstolar. Läktaren revs och vi köpte in sittpuffar. Och i mitten ska vi ha nåt att fästa blicken på – som en lägereld med glödande kol. Bra om man tappar fokus en stund! Ringen ska rymma det antal personer som deltar – vi fyller ringen. Alltså måste antalet vara flexibelt desutom.

2020-06-01 17.06.33

För de roliga övningarna – då barnen får utmaningar att lösa tillsammans och samtidigt tränar den filosofiska samtalsmodellen, där behövs rekvisita som funkar. Prototyper tas fram och förfinas med hjälp av målgruppsarbete.

Materialen och färgerna – vi valde varma, levande färger och mönster på textilier och trä. På golvet sitter de på mjuka kuddar och på second handmattor som bär på historia.

Väggarna i lokalen målades om till en varm vit. Ljussättningen varieras beroende på moment i workshopen – starkare ljus varvas med mer intim belysning, på varje liten grupps hörna.

Men ströbesökarna då?

utställningar_demokratipågår_ströbesökarinnehåll_570

När ströbesökarna kommer kan de ta del av barnens arbete i rummet via ljud – barnens samtal spelas upp. Även de övningar som barnen gör kan de pröva, tex att dela en pizza rättvist. Filmer, ljudinspelningar, grafik illustrationer och texter, allt handlar om mänskliga rättigheter och demokrati nu och genom tiderna.

utställningar_demokratipågår_helhet_570

Klart: 2020
Uppdragsgivare: Forum för levande historia
Unna design: Utställnings och pedagogisk formgivning, grafisk design, produktion

Unna Design